Consecinta fireasca a libertatii este responsabilitatea morala, adica atitudinea sufleteasca si rationala prin care suntem constienti de fiecare actiune a noastra, asumandu-ne consecintele. Responsabilitatea morala se intrepatrunde permanent cu celelalte dimensiuni ale responsabilitatii: juridica, politica, religioasa, profesionala, familiala, etc. Masurarea responsabilitatii este data de utilitatea sau inutilitatea sociala a individului, de gradul de dezvoltare al constiintei umane, care la randul ei depinde de educatie, varsta, instructie, etc.
Relatiile morale sunt intalnite in orice domeniu: economic, juridic, religios, stiintific, educational, politic, administrativ etc. Acestea pot fi clasificate astfel: relatii individ - colectivitate; relatii interindividuale; relatii grup - societate; relatiile cu sine; relatiile cu natura.
A fi responsabil moral inseamna a da socoteala in chip demn si onest, de calitatea deciziilor si actelor, a rezultatelor si implicatiilor socio-morale, individuale si colective. Pe langa responsabilitatea morala, mai putem vorbi de responsabilitate economica, juridica, sociala, stiintifica, pedagogica etc.
Daca o persoana se apropie de standardele morale ale unei comunitati (religioase, politice, profesionale, etc), ea se bucura de apreciere (este membra valoroasa a comunitatii), incredere (este o persoana pe care te poti baza, nu te tradeaza, se tine de promisiuni, respecta principii) sau dimpotriva, este blamata (judecata ca o persoana vinovata, socotita imorala, pedepsita prin dispret, izolare, marginalizare, excludere.
Émile Durkheim spunea: 'Cauza determinanta a unui fapt social trebuie cautata printre faptele sociale anterioare, nu printre starile constiintei individuale(). Functia unui fapt social trebuie intotdeauna cautata in raportul pe care il intretine cu vreun scop social'.[1]
Sumar
Conformarea sau neconformarea la norme conduce subiectul uman la ocuparea unei pozitii (rol-status) in societatea respectiva iar aceasta pozitie primeste o valoare (pozitiva sau negativa) in functie de asteptarile societatii pentru acel rol sau status, in sensul conformismului sau a proiectiei evolutive ale acelei societati. O gandire conforma catalogheaza individul ca 'om la locul lui'; o gandire care produce o evolutie in societate, o inventie sau schimbare de paradigma (deci neconforma), indica un 'savant'.
Exista multe probleme importante, dar cea a responsabilitatii asumate in cunostinta de cauza este fundamentala. Exista multe feluri de a vedea lumea si de a aprecia rezultatele. Toate sunt marcate de maturitatea individului care vede mai mult sau mai putin din 'realitatea holistica'.
Despre responsabilitate s-au scris multe carti si s-au purtat discutii interesante. In esenta fiinta matura poate fi 'responsabila'.
Cozma, C. (1997). Elemente de etica si deontologie. Iasi: Editura Univ. "Alexandru Ioan Cuza". (p. 29-57)
Hubermas, J.(2000). Constiinta morala si actiune comunicativa. Bucuresti: Editura All. (p.11-27, 192-210)
Macintyre, A. (1998). Tratat de morala. Bucuresti: Editura Humanitas. (p. 34-5o, 139-161)
Popa, M. (2006). Etica afacerilor si managementul. Cluj-Napoca: Editura Casa Cartii de Stiinta. (p.47-137)
Politica de confidentialitate |
.com | Copyright ©
2024 - Toate drepturile rezervate. Toate documentele au caracter informativ cu scop educational. |
Personaje din literatura |
Baltagul – caracterizarea personajelor |
Caracterizare Alexandru Lapusneanul |
Caracterizarea lui Gavilescu |
Caracterizarea personajelor negative din basmul |
Tehnica si mecanica |
Cuplaje - definitii. notatii. exemple. repere istorice. |
Actionare macara |
Reprezentarea si cotarea filetelor |
Geografie |
Turismul pe terra |
Vulcanii Și mediul |
Padurile pe terra si industrializarea lemnului |
Termeni si conditii |
Contact |
Creeaza si tu |